SAMAN Kereta? Hutang juga ke ?

Kesalahan lalulintas kenderaan adalah seperti speedtrap, memotong  double-line, langgar lampu merah dan sebagainya. Kesalahan-kesalahan ini boleh dikenakan SAMAN oleh pihak berkuasa seperti PDRM dan JPJ. Saman-saman ini adalah berbentuk caj/penalty/fi… Read more »

Kematian Wabak

Yang sihat pasti pernah sakit. Yang sakit, sebagai ingatan kepada kematian. Ada kematian asbab kepada sesuatu wabak. Apa dia Wabak ? Wabak bermaksud penyakit yang tiba-tiba merebak secara mengejut di… Read more »

WAQAF elemen harta berpanjangan

1.Harta yang kita perolehi hanya sebagai alat untuk kelangsungan hidup. . 2. Ia merupakan pinjaman semata-mata dan kita memanfaatkannya. . 3. Kita wajar untuk pelajari selok-belok pengurusan harta. . 4…. Read more »

Waris tidak beri kerjasama

Apabila salah seorang waris faraid tidak beri kerjasama di dalam urusan pusaka, sesuatu yang sukar akan berlaku.   www.shaifuddinsafuan.com #KitaTidakAdaMasaLagi

Bagaimana Urus Harta Pusaka

Ilmu berkaitan Harta Pusaka adalah berkaitan dengan FARAID. Membincangkan ilmu pembahagian Harta Pusaka. Merupakan ilmu yang sangat penting dan paling awal diangkat. Sahabat Rasulullah cuba mendalami ilmu dan tidak ramai… Read more »